>
Herbert Johansson

Efter annonsering i fackpress (se pressklipp) strömmade tipsen in och prototyp nr 1 återfanns hos Herbert Johansson i Hishult södra Halland.

Lennart Persson Kontakt togs med Herbert och i oktober 2000 besökte Per och Lennart honom. Det var spännande att efter 30 år återse Terminalen, även om det var sorgligt att se hur den hade förfallit. Men klokt nog hade Herbert startat bilen då och då så Cumminsdieseln gick som en klocka.
Gruppbild

Herbert var villig att sälja bilen och med god hjälp av bl.a. P-A Falk från Assistancekåren transporterades bilen till Allerts Åkeri i Skövde där den övervintrade i väntan på vidare öden.

På bilden ser vi:
Till vänster Jan Burström och till höger Bengt Liberg, Allerts åkeri, i mitten P-A Falk och Lennart Persson

Kontakt togs med Nobel-gymnasiet samt arbetsmarknads-myndigheten i Karlstad och ett projektarbete för att restaurera en av prototyperna startades.
Jan Jacobsson på Nobel agerar motor under överinseende av Kennet Karlsson från Assistancekåren
Restaureringsarbete Restaureringsarbetet tog sin början med att man demonterade hytten från prototyp nr. 2. Arbetet utfördes på Värmlands Motor. Mekaniker var Mohammad Aziz.
Jan Jacobsson öppnar dörrarna Jan Jacobsson på Nobelgymnasiets avdelning för plåt och lackutbildning, öppnar dörrarna för Terminalen och i november 2001 påbörjades arbetet med att renovera upp hytten
Här har hytten rensats på rostig plåt och stommen har blästrats.

Vår reparatör Mohammad Aziz har börjat återuppbyggnaden av hytten.

 


I slutet av januari börjar hytten att ta form.
14 mars 2002 var hytten klar för lackering.
Jan Almgren dokumenterar arbetet. Filmsekvenserna finns nu klara på video och finns till försäljning hos oss.
Under fliken "Aktuellt" finns mer information om filmen.
Joakim Norberg med medarbetare

Januari 2003.

Perkinsspecialisten Malte Månson Skänninge gör en översyn av motorn.
På bilden ser vi VD:n Joakim Norberg som tillsammans med ett par medarbetare tar emot motorn.

Nylackerat chassi

Februari 2003.

Chassit är blästrat och lackerat, jobbet är utfört hos Kils Bläster och Lackservice

Nyrenoverad motor

Oktober 2003.

Servicetekniker Peter Kjellgren vid motorn som snart är klar för start.

Renoverad och nylackerad motor

Grundlackerad hytt

Hytten är grundlackerad och förhoppningsvis kan den lyftas på under hösten.

Motorn är monterad

Mars 2004
Motorn är nu monterad i chassit , men ännu återstår en hel del jobb innan vi kan starta upp den. Vi skall montera tryckluftsystemet för bromsarna, kylare och oljekyl för växellådan skall på plats och hydrauliken till servostyrningen skall kopplas, dessutom måste ett nytt avgassystem byggas.
Vi tackar Malte Månson för ett fint motorjobb. Du kan läsa mera om Malte Månson i Classicmotor nr 4 april 2004

Återmontering av den nyrenoverade motorn

Maj 2004
Snart klart för start, kylsystemet, luftrenare, bränsletank mm är på plats och just nu bygger vi ett nytt avgassystem.

Den nyrenoverade motorn är nu åter på plats

Maj 2004
Projektet att rädda och återskapa Kalmar Terminal har kommit en bra bit på väg. Efter 4 års arbete börjar nu stora delar av projektet vara klara och målsättningen är att vi ska starta upp den nyrenoverade motorn före midsommar.

Motorn startas

Juni 2004

Den 12 juni startde vi upp motorn. Till vår hjälp hade vi tekniker Peter Kjellgren från Malte Månson Skänninge. Efter en del luftningsprocedurer startade V8:an och gick igång med ett härligt V8-muller.

Oljetrycksmätaren

Jjuni 2004

Oljetrycket är på topp, vilket visar att motorn är i gott skick. Installation av motorn i chassit har skett i samarbete med Inovationsföreningen Drivhjulet i Karlstad.

November 2005

Nu börjar man se resultatet av allt arbete.
Bränsleledningar är kopplade, servostyrningen är fixad och allt verkar fungera. Återmontering av hytten har kommit en bit på väg och om allt löper på som hittills så kan det vara möjligt att provköra bilen om ett par veckor

November 2005

Här är det högsta fart på jobbet med Terminalen. Två duktiga killar från Nobelgymnasiet, Per Norlander och
Araz Gomah Ali, har som projektarbete att bidraga till återställande av Kalmar Terminal..

December 2005

Kalmar Terminal börjar återta sin forna skepnad. Per Norlander och Araz Gomah Ali har fixat servostyrningen, bromsarna och bilen har nu en fungerande drivlina.
Närmast återstår nu att hitta lämpliga däck att montera på de originalfäljar som håller på att renoveras.

April 2006

Så är då även hjulen kompletta även om de ännu inte är monterade på Terminalen.

Vi säger ett stort TACK till

  • Skrot-Kalle som skänkt fälgarna
  • Kils Blästring&Målerservice som renoverat fälgarna

  • Folkes Billack i Sunne som lackerat fälgarna

  • Bergqvist Gummiverkstad som monterat däcken samt till

  • Vianor som sponsrat kostnaden för däcken.

Maj 2006

De nya hjulen, med nya däck från Vianor och nylackerade fälgar, lackade av Folkes Billack i Sunne, är nu monterade.

Sakta med säkert fortskrider arbetet med att återskapa en Kalmar Terminal till dess ursprungsskick.


Vi säger ett stort TACK till alla som medverkar till att göra detta industrihistoriska projekt möjligt.

Lennart Persson och Curt Åberg framför "Terminalen".

September 2006

Äntligen återstart!!

I dag den 8 sept. 2006, efter mer än 30 års vila och 5 år efter renoveringsprojektets början, kunde vi åter köra Terminalen för egen maskin.

Det återstår mycket arbete, men nu har vi kommit så långt att vi kan se målflaggan framför oss.

Nu återstår att bygga upp elsystemet, lackering, klädsel och glasning, om allt går enligt planerna borde vi vara klara med detta till våren.

November 2006

Äntligen klar för lackering.

Elsystemet är påbörjat och nästa klart.

Terminalen är nu klar för lackering och om vädret tillåter, helst uppehållsväder, skall vi frakta den till Sunne i slutet av veckan och påbörja jobbet till helgen.

Efter lackeringen blir det glasmästaren i Hagfors tur att ta sig an Terminalen.

Januari 2007

Glasklar!

Terminalen är nu nylackad i sina ursprungliga originalfärger.

Dessutom har vi låtit trycka upp nya dekaler för att få ett så autentiskt utseende som möjligt.

Och nu är också glasningen av bilen klar.

Det som nu närmast står på tur år att få klart den nya klädseln av stolar och inredning.

 

Oktober 2007

Nyklädd!

Efter en tids stiltje i renoveringsarbetet har nu ytterligare ett delmål blivit klart, nämligen att förse stolar och hytt med ny klädsel.

 

Juli 2008

Verket är fullbordat !!!!

Den 12 juli 2008 premiärvisades Kalmar Terminal för en entusiastisk publik på Calmar Classic Motor Show.

Mer om den långdragna renoveringen av den udda prototyplastbilen kan du läsa om i Klassiker nr 6/2008 och på www.klassiker.nu

 

 

Calmar Classic Show gick av stapeln den 12 juli.Vi var inbjudna att visa upp Kalmar Terminal och mottagandet blev succéartat, intresset var fantastiskt. Det blev något av en kamratträff för gamla Kalmariter som kunde berätta hur de varit med vid tillverkningen av bilarna åren 1968 -70

 

I slutet av aug. hölls den stora transportmässan på Elmia "Lastbil 2008" Åkerihistoriska Sällskapet och Vägverkets museum hade en stor monter med 16 st gamla fordon, varav Kalmar Terminal var ett.Terminalen rönte det klart största intresset. Många tekniker och transportörer förundrades över att den var så tekniskt avancerad och långt före sin tid.

 

 

Transport av Terminalen till Calmar Classic och Elmia sponsrades av Värmlands Motor Volvoåterförsäljare i Karlstad, som ställde en Volvo F12 till vårt förfogande.

Stort tack till Värmlands Motor.