Tiden var inte
mogen för ett projekt av typ Kalmar Terminal och av kostnadsskäl
kunde det inte fullföljas utan lades ned efter ett par år.
Men det fanns mycket intressant teknik i konceptet som Svelast trodde
på och ville pröva:
Ex. de flexibla lastbärarna, som kunde kopplas till och från
dragbilen utan att föraren behövde lämna förarhytten
för att veva stödben, koppla slangar etc.
Framkomligheten med dubbla lastbärare var extremt god, vändradie
var som på en personbil.
Svelast lät
därför Volvo och Fors Parator bygga 50 st dragbilar och 150
st lastbärare efter samma tekniska koncept som Kalmar Terminal.
Dragbilarna var Volvo F86:or hjulbas 320 cm, korta Englanschassier med
Allison automatlådor och lastbärarna var av samma typ som Kalmar
Terminal, de kunde brukas alternativt som påhängsvagn eller
konventionella släpvagnar.
Fordonskombinationen var inte framtagen för fjärrtrafik, dubbelekipage
var hastighets-begränsat till 40 km.
Systemet fungerade mycket väl hos kunder med produktionsenheter som
lastade och lossade medan bilen var på andra uppdrag.
|