I
avsnittet Bakgrund / Ide finns beskrivet tankarna och idéerna
till transportsystemet och i kravspecifikationen beskrivs vilka tekniska
kriterier som skulle uppfyllas.
Kalmar Verkstad grep sig an uppgiften med friskt mod och snart stod några skisser och ritningar klara. |
![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() ![]() |
Lastbäraren/lösflaket Lastbärare kunde användas alternativt som trailer/påhängsvagn eller som släpvagn. Lastbäraren konstruerades med både vändskivekoppling och dragstång. Med dragstången uppfälld var lastbäraren en påhängsvagn och kunde kopplas till en dragbil. Med nedfälld dragstång fungerade lastbäraren som ett konventionellt tvåaxlat släp och kunde dessutom kopplas till en annan lastbärare som dubbelekipage. Lastbärarens kopplingsdel var delvis placerad framför framstammen. |
![]() |
![]() Hjulbas
250 cm
Tot. Längd 450 cm Bredd 230 cm Tj. Vikt 6.260 kg Totalvikt 11.000 kg Cummins
V8 diesel 180 hk.
Vxl.
Allison MT-41 automat
|
![]() |
Truck/Lastapparat
Dragbilen utrustades med en lastapparat som kunde fällas upp och fungerade då som en gaffeltruck. Truckens lyftkkapacitet var 3 ton. |
![]() |
Kopplingsanordning
Pivåskivan var luftfjädrad så att den var höj- och sänkbar. Låstappen/kingpin innehöll anslutningar för el och tryckluft. |
![]() |
Insteg
Den tekniska nyhet som väckte mest uppmärksamhet var insteget. Dörren var placerad mitt i fronten, det var en mycket okonventionell lösning, men fungerade utmärkt. Bland annat fick man en mycket förarvänlig och fin hytt med genomgång. Dörrplaceringen var dessutom praktisk på trånga godsterminaler och i tät trafik slapp föraren kliva rätt ut i körbanan. |