Direkt efter
pressvisningen satte Svelast den första prototypen i omfattande
testtrafik. Kalmar Terminal testkördes bl.a i Stockholm, Örebro,
Norrköping, Linköping, Göteborg och framför allt
i Sundsvall. I samband med
testerna utbildades blivande Terminalförare på varje testort. |
![]() |
Norrköping
Lastar lecasten |
![]() |
Troligen
i Linköping.
Lossar virke från en järnvägsvagn |
![]() |
Förflyttning: Lennart tar "Mercan" och husvagnen och på den bakre lastbäraren har vi lastat serviceinsp. Göran Cederholms tjänste-Daf och drar vidare på turné till nästa visning eller testkörning. |
![]() |
Den
längsta och mest omfattande testperioden gjordes i Sundsvall.
På bilden ser vi testförare Aro Koronen tv. I mitten Göran Cederholm KVAB och th. Lennart Persson |
![]() |
Här
går Disponent Gösta Hägglund, Svelast Sundsvall igenom
ett transportuppdrag med Aro och Lennart |
![]() |
I
Sundsvall gjordes också en grundlig vintertest. Resultatet var
mycket gott vad beträffar värme och hyttkomfort, den automatiska
vändskivekopplingen fungerade utan problem.
Det enda problemet var egentligen att man på grund av utrymmesbrist mellan drivhjul och lastbärare inte kunde använda snökedjor och det begränsade framkomligheten spec. med två lastbärare, sk. dubbelekipage. |
![]() |
Vinterbild
från Sundsvall
|
![]() |
Vinterbild från Sundsvall |